fbpx
צרו קשר 054-8067171 | info@BeNow.org.il

מדריך BeNow העצמה בדרך הקשב בבית

מותאם לשגרת חירום (קורונה)

קהילת BeNow הוקמה מתוך חזון לשינוי חברתי באמצעות כלים להעצמה בדרך הקשב (מיינדפולנס,מדיטציה, מודעות קשובה),
שיוכלו לסייע לכולנו להיות בנוכחות מודעת בחיינו ולטפח איכויות-מיומנויות לחיים קשובים ונעימים.
במדריך זה יינתנו הצעות שתוכלו ליישם בבית בשגרת החירום (ולא רק), בעצמנו ויחד עם הילדים והילדות.

התבוננות כוונה ותכנון

שגרת החירום מספקת לנו אתגרים וגם הזדמנויות :
1. לבדוק מה חשוב לנו והיינו רוצים/ות יותר בחיינו.
2. להתבונן בדברים הקיימים – שגרת היום, רגשות, מחשבות, צרכים. 
3. בהתאם ליצור תכנית (אישית, זוגית ו/או ביתית) מותאמת ומועילה לרצונות וצרכים שלנו. 

איך לעשות את זה ? 

בשגרה הביתית-משפחתית נקבע זמן לשבת כל המשפחה בו לא מתעסקים/ות בשום דבר אחר. נוודא שכולנו מוכנים/ות לתהליך החשוב, 
ואם יש אתגרים/ספקות/ציניות נדבר עליהם ונעודד אחד את השנייה. 
נביא את תשומת הלב המלאה שלנו לנוכחות ברגע הזה והעלאת איכויות של קבלה ונתינה באמצעות תרגול פיתוח קשב (מיידנפולנס). 
תוכלו להיעזר בתרגול קצר עם אחד מסרטוני הדרכה שלנו באתר. 

נתחיל בשאלה החשובה ביותר – “למה אנחנו עושים/ות את זה ?”
הבנה עמוקה ומשותפת מחברת אותנו לתהליך, מחזקת ואפשר לחזור אליה בהמשך כשיש אתגרים להיזכר ולהזכיר. 

נשאל – “מה הדברים החשובים לנו בחיים ?” 
נרשום מה כל אחד/ת אמרו (אפשר להשתמש בזה ליצירת תכנית נוספת אישית לכל אחד/ת בהמשך)
ונבחר 3-5 דברים שכולנו מסכימים עליהם והם יהוו את החזון-כוונה של :

תכנית העצמה בדרך הקשב לביתנו-משפחתנו

נזכור שככל שיש יותר סדר בסביבה החיצונית, נוכל להתרכז ולהפנות אנרגיה פנימה, לעצמנו, לפיתוח קשב עצמי ומשפחתי.

להכנת התכנית נתמקד בכל פעם באחד מחלקי היום – בוקר, צהריים, אחה”צ וערב (אם צריך גם לילה).
נתחיל בלתאר איך נראה עד עכשיו אותו חלק ביום.
האם רגוע/עמוס? מסודר/מבולגן ? איזו הרגשה יש לנו (שמחה/כעוסה/עייפה/מלאת אנרגיה ועוד…) ?
אילו פעולות אנחנו רגילים/ות לעשות בו ?
ועכשיו –
איך היינו רוצים שיראה ? ניתן לעצמנו להיות יצירתיים, נרשום את כל הבקשות שעולות (בלי שיפוטיות),
נשאל שאלות ונתעניין אחד בשנייה – למה היית רוצה את זה ? מה חשוב לך ?
נבחר מספר דברים שיש הבנה והסכמה של כולנו עליהם ונשבץ אותם בטבלה לפי הימים והשעות,
נשים לב להוסיף בכל חלק ביום זמן לתרגול פיתוח קשב –
ממאגר הסרטונים שלנו ו/או אפשר גם להמציא בעצמנו תרגול שמבוסס על נשימות, תנועה מודעת, דמיון מודרך, מוסיקה מרגיעה…

הצעות, דגשים, נושאים ותרגולים

תכנון וגמישות – תכנית מסודרת ומוסכמת נותנת תחושת בטחון, רותמת את השותפים/ות ומחברת. חשוב שתכלול גם מקום לשינויים וגמישות.  

בוקר
– רגוע וקשוב יכול לכוון את אופן החשיבה וההתנהלות שלנו לכל אורך היום 
ולהכין אותנו טוב יותר להתמודדות עם אתגרים יומיומיים ובמיוחד בשגרת החירום בבית.  
בשעות הבוקר אפשר לכוון לפעילויות אקטיביות, משחררות כאלו שמחזקות את הגוף-מוח-נפש.

צהריים – זמן שנוכל לחזק את עצמנו בחוויית בישול משותפת לשים לב לתזונה בריאה לגוף ולנפש, מנוחה והיערכות/התכווננות לשעות אחה”צ והערב.

אחה”צ – זמן עצמי ו/או משפחתי. אפשרות לעבד את הדברים שעברנו היום לחוד וביחד, לשתף.

ערב– זמן שנוכל לחזק את עצמנו בחוויית בישול משותפת לשים לב לתזונה בריאה לגוף ולנפש, מנוחה והיערכות/התכווננות לשינה.
זמן להורדת אנרגיות, התכנסות, חיבור נעים, הרפייה, שחרור מכל מה שהיה לנו היום, אנרגיה חיובית ושמחה לקראת שינה, הודיה/הוקרת תודה.   

זמני קימה ושינה קבועים – שיהיה לנו מספיק זמן לישון, לקום באנרגיה וליהנות מזמן הבוקר שלנו ביחד.

אווירה – נשלב מוסיקה מרגיעה : צ’יל אאוט, צלילים מהטבע, מנטרות… פחות רדיו, חדשות, פרסומות או מוסיקה רועשת.

נשימה – כדאי לשלב במהלך היום “רגעי קשב” עם עצמנו ו/או יחד לנשום כמה נשימות עמוקות, להירגע ולהתרכז.

לחצו לקבלת טבלה מוכנה להורדה

פעולה קשובה – לבחור מבין כל הפעולות שאנחנו עושים/ות בשגרת הבית שלנו, 

פעולה אחת או יותר שאותה נעשה באופן קבוע בתשומת לב מירבית ונוכחות מלאה בעשייה, לדוגמא : צחצוח שיניים, בישול, מקלחת. .

זמן שיתוף – נשתדל לשים לב לתחושות ומחשבות שמלוות אותנו לאורך היום, האם דברים שהיו בבוקר השתנו/התעצמו/נשארו בצהרים או בערב ?
להסכים על זמן קבוע בו נרצה לשתף ולדבר על הדברים.

אחראי/ת לו”ז יומי – אפשר לבחור לכל יום אחד/ת מבני הבית שיהיו אחראים להזכיר ולהוביל את המשפחה
בהתנהלות היומית עם הפעילויות שתוכננו. בסבלנות, בשמחה ובהתמדה.

ריקוד ותנועה – לחשוב על דרכים שבהן הילדים/ות אוהבים להוציא אנרגיה . רגעים ביום שכולנו ביחד ילדים/ות, משתחררים, נהנים ומוציאים אנרגיה.   

צרכים אישיים – תשומת לב והתחשבות במאפיינים האישיים של כל אחד/ת : גיל, אישיות, רצונות וצרכים

יש עוד הרבה דברים לפיתוח קשב שנוכל לעשות עם הילדים/ות.
ניתן לבחור ולהתחיל מדבר אחד, ליישם בחיינו ובהדרגתיות להרחיב ולפתח את הקשב לכל פעולה ורגע במהלך היום, לכל הימים ולכל החיים.
ללמד את עצמנו ואת הילדים/ות לחיות חיים קשובים מגיל צעיר מסייע – 
לחיזוק הבטחון העצמי, תקשורת חיובית, יציבות, איזון, כלים להתמודדויות עם אתגרי החיים, תחושת סיפוק ושמחה גבוהה ועוד…

בהצלחה !!! שתפו בתהליך, חוויות, שאלות והארות. 

מצאת את המדריך והתכנים שלנו מועילים ? מצוין !
הירשמ/י כאן בלחיצה כדי לקבל מאיתנו ראשונ/ה פרטים
ברגע שקורס אונליין “הורים וילדים/ות בדרך הקשב” יוצא לדרך !

יש לך שאלה ? הארה? בקשה? נשמח לשמוע !

המייל שלך ישמש רק לשליחת תוכן חודשי מעניין ועדכונים מ-BeNow ולא יועבר לשום גורם אחר.
סגירת תפריט